The first libraries mainly consisted of published records, housed in a particular type of library, called archives.

Photobucket

(Stjålet fra Kathleen og Nøve)

Favorittbok i barndommen? Jeg er faktisk ikke sikker. Mamma, husker du? Da jeg ble litt eldre var Maria Gripe en stor favoritt, jeg tror jeg må lese bøkene hennes igjen. Og Agatha Christie har vært en favoritt nesten så lenge jeg kan huske.

Hva leser du nå? Første boken i ”a song of ice and fire”, ”a game of thrones”, av George R. R. Martin ”lyse utsikter” av Marie-Sabine Roger og never let me go” av Kazuo Ishiguro.


Dårlig bokvane?
Jeg liker å lese på sengekanten, og det gjør at jeg får for lite søvn fordi jeg leser halve natten.

Hva har du for øyeblikket hjemlånt fra biblioteket? ”människohamn” og ”håndteringen av udøde” av John Ajvide Lindqvuist, ”st. lucy´s home for girls raised by wolves” av Karen Russel, ”lyse utsikter” av Marie-Sabine Roger og ”never let me og” av Kazuo Ishiguro. Jeg elsker bibloteket, og er innom så ofte jeg kan!

Har du et lesebrett? Jepp, en kindle, fjorårets beste innvestering!

Foretrekker du å lese en bok om gangen eller flere på en gang? Flere på en gang, så jeg kan ha en i veska, en på do og en på soverommet.

Verste boken du har lest i år? Jeg hadde altfor store forventninger til ”swamplandia!” av Karen Russel, og ble så skuffet da jeg leste slutten. Et skikkelig antiklimaks hvor ingen av forventningene ble innfridd.

Beste boken du har lest i år? ”lilla stjärna” av John Ajvide Lindqvist. Den er morbid og blodig, men fantastisk bra skrevet.

Hvor ofte leser du utenfor din komfortsone? Jeg vil påstå at jeg er litt utenfor min komfortsone med ”a game of thrones”, men ellers er jeg dårlig på å lese utenfor komfortsonen min. Chicklit for eksempel, får du meg ikke til å lese.

Hva er din komfortsone? Alt utenom chicklit og selvhjelsbøker?

Kan du lese på bussen? Jepp, på bussen, i bilen, på båten, overalt egentlig.

Hva er ditt favorittsted å lese på? På trikken, men det må være en gammel trikk, 11-12-13 eller 19-trikken, for de er mye hyggeligere enn de nye. Eller på et svaberg så jeg kan hoppe ut i vannet hvis det blir for varmt.

Photobucket

Hva synes du om å låne ut bøker? Regler? Jeg synes det er veldig hyggelig å låne ut bøker, og har ingen regler på det.

Lager du eselører i bøkene dine?
Nei, ikke en gang i skolebøkene mine. Bare i kompendier.
Skriver du noen gang i margen? Nei, kanskje i kompendier.

I studierelaterte bøker da? Bare i kompendier som sagt.

Hva er ditt favorittspråk å lese bøker på? Dansk, fordi det minner meg om å bo i København og bruke masse tid på hovedbiblioteket der. Ellers leser jeg bøker på svensk og engelsk i tillegg til norsk. Kan vel kanskje driste meg til å prøve på tysk også.

Hva får deg til å elske en bok? Godt språk, fine historier og karakterer. Det kan være småting som det er vanskelig å sette fingeren på.

Favorittsjanger? Jeg er (i motsetning til mange andre virker det som) veldig glad i krim.

Sjanger du sjeldent leser, men skulle ønske du gjorde oftere? Scifi/fantasy.

Favorittbiografi? Jeg vet ikke om jeg har lest en biografi en gang…

Har du noengang lest en selvhjelpsbok? Nei, det nærmeste jeg kommer er ”eat, pray, love”.

4 thoughts on “The first libraries mainly consisted of published records, housed in a particular type of library, called archives.

  1. Hmmm…din favorittbok i barndommen?
    Du elsket jo å bli lest for på sengekanten, men Dr. Dyregod tror jeg var en av de som måtte lese flere ganger – og Kardemomme by.
    Ellers var det jo alle bøkene til Astrid Lindgren og alle Albert Åbergbøkene.

  2. Gøy å lese! Jeg liker også krim, men det må være litt … intelligent, på en måte. Eller finurlig. Men Ina – er ikke Eat, pray, love i alle høyeste grad chiclit? 😉

    • Jeg tror jeg nesten liker all krim jeg:)

      Selvhjelpschicklit kanskje? Jeg fikk den da jeg lå på sykehuset, og måtte jo lese den, det var ikke noe annet å gjøre. Men jeg liker det ikke, og det vet jeg fordi jeg (desverre) har lest et par.

Leave a comment